Skip to main content
Erschienen in: Intensive Care Medicine 12/2020

02.11.2020 | Review

Extracorporeal life support for adults with acute respiratory distress syndrome

Erschienen in: Intensive Care Medicine | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Extracorporeal life support (ECLS) can support gas exchange in patients with the acute respiratory distress syndrome (ARDS). During ECLS, venous blood is drained from a central vein via a cannula, pumped through a semipermeable membrane that permits diffusion of oxygen and carbon dioxide, and returned via a cannula to a central vein. Two related forms of ECLS are used. Venovenous extracorporeal membrane oxygenation (ECMO), which uses high blood flow rates to both oxygenate the blood and remove carbon dioxide, may be considered in patients with severe ARDS whose oxygenation or ventilation cannot be maintained adequately with best practice conventional mechanical ventilation and adjunctive therapies, including prone positioning. Extracorporeal carbon dioxide removal (ECCO2R) uses lower blood flow rates through smaller cannulae and provides substantial CO2 elimination (~ 20–70% of total CO2 production), albeit with marginal improvement in oxygenation. The rationale for using ECCO2R in ARDS is to facilitate lung-protective ventilation by allowing a reduction of tidal volume, respiratory rate, plateau pressure, driving pressure and mechanical power delivered by the mechanical ventilator. This narrative review summarizes physiological concepts related to ECLS, as well as the rationale and evidence supporting ECMO and ECCO2R for the treatment of ARDS. It also reviews complications, limitations, and the ethical dilemmas that can arise in treating patients with ECLS. Finally, it discusses future key research questions and challenges for this technology.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Acute Respiratory Distress Syndrome Network; Brower RG, Matthay MA, Morris A, Schoenfeld D, Thompson BT, Wheeler A (2000) Ventilation with lower tidal volumes as compared with traditional tidal volumes for acute lung injury and the acute respiratory distress syndrome. N Engl J Med 342:1301–1308 Acute Respiratory Distress Syndrome Network; Brower RG, Matthay MA, Morris A, Schoenfeld D, Thompson BT, Wheeler A (2000) Ventilation with lower tidal volumes as compared with traditional tidal volumes for acute lung injury and the acute respiratory distress syndrome. N Engl J Med 342:1301–1308
5.
Zurück zum Zitat Bartlett RH, Roloff DW, Custer JR et al (2000) Extracorporeal life support: the University of Michigan experience. JAMA J Am Med Assoc 283:904–908CrossRef Bartlett RH, Roloff DW, Custer JR et al (2000) Extracorporeal life support: the University of Michigan experience. JAMA J Am Med Assoc 283:904–908CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Zapol WM, Snider MT, Hill JD et al (1979) Extracorporeal membrane oxygenation in severe acute respiratory failure. A randomized prospective study. JAMA J Am Med Assoc 242:2193–2196CrossRef Zapol WM, Snider MT, Hill JD et al (1979) Extracorporeal membrane oxygenation in severe acute respiratory failure. A randomized prospective study. JAMA J Am Med Assoc 242:2193–2196CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Abrams D, Ferguson ND, Brochard L, Fan E, Mercat A, Combes A, Pellegrino V, Schmidt M, Slutsky AS, Brodie D (2019) ECMO for ARDS: from salvage to standard of care? Lancet Respir Med 7:108–110CrossRefPubMed Abrams D, Ferguson ND, Brochard L, Fan E, Mercat A, Combes A, Pellegrino V, Schmidt M, Slutsky AS, Brodie D (2019) ECMO for ARDS: from salvage to standard of care? Lancet Respir Med 7:108–110CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Davies A, Jones D, Bailey M et al (2009) Extracorporeal membrane oxygenation for 2009 influenza A (H1N1) acute respiratory distress syndrome. JAMA J Am Med Assoc 302:1888–1895CrossRef Davies A, Jones D, Bailey M et al (2009) Extracorporeal membrane oxygenation for 2009 influenza A (H1N1) acute respiratory distress syndrome. JAMA J Am Med Assoc 302:1888–1895CrossRef
43.
Zurück zum Zitat Barbaro RP, MacLaren G, Boonstra PS, Iwashyna TJ, Slutsky AS, Fan E, Bartlett RH, Tonna JE, Hyslop R, Fanning JJ, Rycus PT, Hyer SJ, Anders MM, Agerstrand CL, Hryniewicz K, Diaz R, Lorusso R, Combes A, Brodie D (2020) Extracorporeal membrane oxygenation support in COVID-19: an international cohort study of the Extracorporeal Life Support Organization registry. Lancet 396:1071–1078CrossRefPubMedPubMedCentral Barbaro RP, MacLaren G, Boonstra PS, Iwashyna TJ, Slutsky AS, Fan E, Bartlett RH, Tonna JE, Hyslop R, Fanning JJ, Rycus PT, Hyer SJ, Anders MM, Agerstrand CL, Hryniewicz K, Diaz R, Lorusso R, Combes A, Brodie D (2020) Extracorporeal membrane oxygenation support in COVID-19: an international cohort study of the Extracorporeal Life Support Organization registry. Lancet 396:1071–1078CrossRefPubMedPubMedCentral
58.
Zurück zum Zitat Serpa Neto A, Schmidt M, Azevedo LC et al (2016) Associations between ventilator settings during extracorporeal membrane oxygenation for refractory hypoxemia and outcome in patients with acute respiratory distress syndrome: a pooled individual patient data analysis : mechanical ventilation during ECMO. Intensive Care Med 42:1672–1684. https://doi.org/10.1007/s00134-016-4507-0CrossRefPubMedPubMedCentral Serpa Neto A, Schmidt M, Azevedo LC et al (2016) Associations between ventilator settings during extracorporeal membrane oxygenation for refractory hypoxemia and outcome in patients with acute respiratory distress syndrome: a pooled individual patient data analysis : mechanical ventilation during ECMO. Intensive Care Med 42:1672–1684. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00134-016-4507-0CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Extracorporeal life support for adults with acute respiratory distress syndrome
Publikationsdatum
02.11.2020
Erschienen in
Intensive Care Medicine / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0342-4642
Elektronische ISSN: 1432-1238
DOI
https://doi.org/10.1007/s00134-020-06290-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2020

Intensive Care Medicine 12/2020 Zur Ausgabe

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.