Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2022

10.09.2021 | Original Article

Microscopic Portal Vein Invasion in Relation to Tumor Focality and Dimension in Patients with Hepatocellular Carcinoma

verfasst von: Brian I. Carr, Vito Guerra, Rossella Donghia, Volkan Ince, Sami Akbulut, Veysel Ersan, Sertac Usta, Burak Isik, Emine Samdanci, Sezai Yilmaz

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 2/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Microscopic portal vein invasion (microPVI) and tumor multifocality are hepatocellular carcinoma (HCC) prognosis factors. To investigate whether microPVI and multifocality are directly related to each other.

Methods

We retrospectively analyzed the relationships between microPVI, multifocality, and maximum tumor diameter (MTD) in prospectively collected transplanted HCC patients.

Results

HCCs with 1, 2, or ≥ 3 foci had more microPVI in larger than in smaller HCCs, with microPVI being present in 52.24% of single large foci. Conversely, microPVI patients had similar percentages of single and multifocal lesions. A linear regression model of MTD, showed microPVI best associated with MTD, with 2.49 as coefficient, whereas multifocality had a 0.83 coefficient. A logistic regression model of microPVI showed significant association with tumor multifocality, especially for small HCCs. Trends for microPVI and multifocality in relation to MTD revealed that both increased with MTD but more significantly for microPVI. Survival was similar in patients with small HCCs, with or without microPVI, but was significantly worse in microPVI patients with larger HCCs. No patient survival differences were found in relation to focality.

Conclusions

MTD had stronger associations with microPVI than with multifocality. microPVI was associated with worse survival in patients with large HCCs, but survival was not impacted by number of tumor foci. microPVI and multifocality appear weakly related, having different behavior in relation to MTD and survival.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Losic B, Craig AJ, Villacorta-Martin C, Martins-Filho SN, Akers N, Chen X, Ahsen ME, von Felden J, Labgaa I, DʹAvola D, Allette K, Lira SA, Furtado GC, Garcia-Lezana T, Restrepo P, Stueck A, Ward SC, Fiel MI, Hiotis SP, Gunasekaran G, Sia D, Schadt EE, Sebra R, Schwartz M, Llovet JM, Thung S, Stolovitzky G, Villanueva A. Intratumoral heterogeneity and clonal evolution in liver cancer. Nat Commun. 2020;11:291. Doi: https://doi.org/10.1038/s41467-019-14050-z.CrossRefPubMedPubMedCentral Losic B, Craig AJ, Villacorta-Martin C, Martins-Filho SN, Akers N, Chen X, Ahsen ME, von Felden J, Labgaa I, DʹAvola D, Allette K, Lira SA, Furtado GC, Garcia-Lezana T, Restrepo P, Stueck A, Ward SC, Fiel MI, Hiotis SP, Gunasekaran G, Sia D, Schadt EE, Sebra R, Schwartz M, Llovet JM, Thung S, Stolovitzky G, Villanueva A. Intratumoral heterogeneity and clonal evolution in liver cancer. Nat Commun. 2020;11:291. Doi: https://​doi.​org/​10.​1038/​s41467-019-14050-z.CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Kawaoka T, Ando Y, Yamauchi M, Suehiro Y, Yamaoka K, Kosaka Y, Fuji Y, Uchikawa S, Morio K, Fujino H, Nakahara T, Ono A, Murakami E, Takahashi S, Tsuge M, Hiramatsu A, Imamura M, Chayama K, Aikata H. Incidence of microsatellite instability-high hepatocellular carcinoma among Japanese patients and response to pembrolizumab. Hepatol Res. 2020;50:885-888.Doi: https://doi.org/10.1111/hepr.13496.CrossRefPubMed Kawaoka T, Ando Y, Yamauchi M, Suehiro Y, Yamaoka K, Kosaka Y, Fuji Y, Uchikawa S, Morio K, Fujino H, Nakahara T, Ono A, Murakami E, Takahashi S, Tsuge M, Hiramatsu A, Imamura M, Chayama K, Aikata H. Incidence of microsatellite instability-high hepatocellular carcinoma among Japanese patients and response to pembrolizumab. Hepatol Res. 2020;50:885-888.Doi: https://​doi.​org/​10.​1111/​hepr.​13496.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Zhou L, Rui JA, Wang SB, Chen SG, Qu Q. Risk factors of microvascular invasion, portal vein tumor thrombosis and poor post-resectional survival in HBV-related hepatocellular carcinoma. Hepatogastroenterology. 2014;61:1696-703.PubMed Zhou L, Rui JA, Wang SB, Chen SG, Qu Q. Risk factors of microvascular invasion, portal vein tumor thrombosis and poor post-resectional survival in HBV-related hepatocellular carcinoma. Hepatogastroenterology. 2014;61:1696-703.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Akkiz H, Carr BI, Yalçın K K, Guerra V, Kuran S, Altıntaş E, Üsküdar O, Karaoğullarından Ü, Özakyol A, Tokmak S, Yücesoy M, Bahçeci Hİ, Ülkü A, Akçam T, Yalçın Polat K, Ekinci N, Şimşek H, Örmeci N, Sonsuz A, Demir M, Kılıç M, Uygun A, Ballı T, Demir A, Arslan B, Doran F. Characteristics of Hepatocellular Carcinoma Aggressiveness Factors in Turkish Patients. Oncology. 2018;94:116-124. Doi: https://doi.org/10.1159/000484564.CrossRefPubMed Akkiz H, Carr BI, Yalçın K K, Guerra V, Kuran S, Altıntaş E, Üsküdar O, Karaoğullarından Ü, Özakyol A, Tokmak S, Yücesoy M, Bahçeci Hİ, Ülkü A, Akçam T, Yalçın Polat K, Ekinci N, Şimşek H, Örmeci N, Sonsuz A, Demir M, Kılıç M, Uygun A, Ballı T, Demir A, Arslan B, Doran F. Characteristics of Hepatocellular Carcinoma Aggressiveness Factors in Turkish Patients. Oncology. 2018;94:116-124. Doi: https://​doi.​org/​10.​1159/​000484564.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Carr BI, Ince V, Bag HG, Ersan V, Usta S, Yilmaz S. Microscopic vascular invasion by hepatocellular carcinoma in liver transplant patients. Clin Pract (Lond). 2020;17:1497-1505.PubMedPubMedCentral Carr BI, Ince V, Bag HG, Ersan V, Usta S, Yilmaz S. Microscopic vascular invasion by hepatocellular carcinoma in liver transplant patients. Clin Pract (Lond). 2020;17:1497-1505.PubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Hidaka M, Eguchi S, Okuda K, Beppu T, Shirabe K, Kondo K, Takami Y, Ohta M, Shiraishi M, Ueno S, Nanashima A, Noritomi T, Kitahara K, Fujioka H. Impact of Anatomical Resection for Hepatocellular Carcinoma With Microportal Invasion (vp1): A Multi-institutional Study by the Kyushu Study Group of Liver Surgery. Ann Surg. 2020;271:339-346. Doi: https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002981CrossRefPubMed Hidaka M, Eguchi S, Okuda K, Beppu T, Shirabe K, Kondo K, Takami Y, Ohta M, Shiraishi M, Ueno S, Nanashima A, Noritomi T, Kitahara K, Fujioka H. Impact of Anatomical Resection for Hepatocellular Carcinoma With Microportal Invasion (vp1): A Multi-institutional Study by the Kyushu Study Group of Liver Surgery. Ann Surg. 2020;271:339-346. Doi: https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000002981​CrossRefPubMed
16.
18.
Zurück zum Zitat Zhang XP, Wang K, Wei XB, Li LQ, Sun HC, Wen TF, Chai ZT, Chen ZH, Shi J, Guo WX, Xie D, Cong WM, Wu MC, Lau WY, Cheng SQ. An Eastern Hepatobiliary Surgery Hospital Microvascular Invasion Scoring System in Predicting Prognosis of Patients with Hepatocellular Carcinoma and Microvascular Invasion After R0 Liver Resection: A Large-Scale, Multicenter Study. Oncologist. 2019; 24:e1476-e1488. Doi: https://doi.org/10.1634/theoncologist.2018-0868.CrossRefPubMed Zhang XP, Wang K, Wei XB, Li LQ, Sun HC, Wen TF, Chai ZT, Chen ZH, Shi J, Guo WX, Xie D, Cong WM, Wu MC, Lau WY, Cheng SQ. An Eastern Hepatobiliary Surgery Hospital Microvascular Invasion Scoring System in Predicting Prognosis of Patients with Hepatocellular Carcinoma and Microvascular Invasion After R0 Liver Resection: A Large-Scale, Multicenter Study. Oncologist. 2019; 24:e1476-e1488. Doi: https://​doi.​org/​10.​1634/​theoncologist.​2018-0868.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Mazzaferro V, Llovet JM, Miceli R, Bhoori S, Schiavo M, Mariani L, Camerini T, Roayaie S, Schwartz ME, Grazi GL, Adam R, Neuhaus P, Salizzoni M, Bruix J, Forner A, De Carlis L, Cillo U, Burroughs AK, Troisi R, Rossi M, Gerunda GE, Lerut J, Belghiti J, Boin I, Gugenheim J, Rochling F, Van Hoek B, Majno P; Metroticket Investigator Study Group. Predicting survival after liver transplantation in patients with hepatocellular carcinoma beyond the Milan criteria: a retrospective, exploratory analysis. Lancet Oncol. 2009;10:35-43. Doi: https://doi.org/10.1016/S1470-2045(08)70284-5.CrossRefPubMed Mazzaferro V, Llovet JM, Miceli R, Bhoori S, Schiavo M, Mariani L, Camerini T, Roayaie S, Schwartz ME, Grazi GL, Adam R, Neuhaus P, Salizzoni M, Bruix J, Forner A, De Carlis L, Cillo U, Burroughs AK, Troisi R, Rossi M, Gerunda GE, Lerut J, Belghiti J, Boin I, Gugenheim J, Rochling F, Van Hoek B, Majno P; Metroticket Investigator Study Group. Predicting survival after liver transplantation in patients with hepatocellular carcinoma beyond the Milan criteria: a retrospective, exploratory analysis. Lancet Oncol. 2009;10:35-43. Doi: https://​doi.​org/​10.​1016/​S1470-2045(08)70284-5.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Kuo FY, Liu YW, Lin CC, Yong CC, Wang CC, Chen CL, Cheng YF, Wang JH, Yen YH. Microscopic portal vein invasion is a powerful predictor of prognosis in patients with hepatocellular carcinoma who have undergone liver resection. J Surg Oncol. 2021;123:222-235. Doi: https://doi.org/10.1002/jso.26260.CrossRefPubMed Kuo FY, Liu YW, Lin CC, Yong CC, Wang CC, Chen CL, Cheng YF, Wang JH, Yen YH. Microscopic portal vein invasion is a powerful predictor of prognosis in patients with hepatocellular carcinoma who have undergone liver resection. J Surg Oncol. 2021;123:222-235. Doi: https://​doi.​org/​10.​1002/​jso.​26260.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Vilchez V, Turcios L, Zaytseva Y, Stewart R, Lee EY, Maynard E, Shah MB, Daily MF, Tzeng CW, Davenport D, Castellanos AL, Krohmer S, Hosein PJ, Evers BM, Gedaly R. Cancer stem cell marker expression alone and in combination with microvascular invasion predicts poor prognosis in patients undergoing transplantation for hepatocellular carcinoma. Am J Surg. 2016;212:238-45. Doi: https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2015.12.019.CrossRefPubMed Vilchez V, Turcios L, Zaytseva Y, Stewart R, Lee EY, Maynard E, Shah MB, Daily MF, Tzeng CW, Davenport D, Castellanos AL, Krohmer S, Hosein PJ, Evers BM, Gedaly R. Cancer stem cell marker expression alone and in combination with microvascular invasion predicts poor prognosis in patients undergoing transplantation for hepatocellular carcinoma. Am J Surg. 2016;212:238-45. Doi: https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​amjsurg.​2015.​12.​019.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Carr BI, Guerra V, Donghia R, Farinati F, Giannini EG, Piscaglia F, Rapaccini GL, Di Marco M, Caturelli E, Zoli M, Sacco R, Cabibbo G, Marra F, Mega A, Morisco F, Gasbarrini A, Svegliati-Baroni G, Foschi FG, Missale G, Masotto A, Nardone G, Raimondo G, Azzaroli F, Vidili G, Oliveri F, Trevisani F. Changes in hepatocellular carcinoma aggressiveness characteristics with an increase in tumor diameter. Int J Biol Markers 2021;36(1):54-61. https://doi.org/10.1177/1724600821996372 Carr BI, Guerra V, Donghia R, Farinati F, Giannini EG, Piscaglia F, Rapaccini GL, Di Marco M, Caturelli E, Zoli M, Sacco R, Cabibbo G, Marra F, Mega A, Morisco F, Gasbarrini A, Svegliati-Baroni G, Foschi FG, Missale G, Masotto A, Nardone G, Raimondo G, Azzaroli F, Vidili G, Oliveri F, Trevisani F. Changes in hepatocellular carcinoma aggressiveness characteristics with an increase in tumor diameter. Int J Biol Markers 2021;36(1):54-61. https://​doi.​org/​10.​1177/​1724600821996372​
28.
Zurück zum Zitat Akkiz H, Carr BI, Kuran S, Karaoğullarından Ü, Üsküdar O, Tokmak S, Arslan B, Doran F, Balli HT, Ülkü A, Akçam TA, Bahçeci Hİ, Polat KY, Örmeci N, Şimşek H, Sonsuz A, Demir A, Altıntaş E, Demir M, Yalçın K, Ekinci N, Harmancı Özakyol A, Yücesoy M, Uygun A, Guerra V, Delik A, Tokat Y, Yilmaz S, Bektaş A, Kılıç M. Macroscopic Portal Vein Thrombosis in HCC Patients. Can J Gastroenterol Hepatol. 2018; 2018:3120185. Doi: https://doi.org/10.1155/2018/3120185.CrossRefPubMedPubMedCentral Akkiz H, Carr BI, Kuran S, Karaoğullarından Ü, Üsküdar O, Tokmak S, Arslan B, Doran F, Balli HT, Ülkü A, Akçam TA, Bahçeci Hİ, Polat KY, Örmeci N, Şimşek H, Sonsuz A, Demir A, Altıntaş E, Demir M, Yalçın K, Ekinci N, Harmancı Özakyol A, Yücesoy M, Uygun A, Guerra V, Delik A, Tokat Y, Yilmaz S, Bektaş A, Kılıç M. Macroscopic Portal Vein Thrombosis in HCC Patients. Can J Gastroenterol Hepatol. 2018; 2018:3120185. Doi: https://​doi.​org/​10.​1155/​2018/​3120185.CrossRefPubMedPubMedCentral
29.
Zurück zum Zitat Carr BI, Irish W, Federle MP. Chemoembolization for unresectable hepatocellular carcinoma in patients with or without portal vein thrombosis. Hepatogastroenterology. 2010;57:1375-81.PubMed Carr BI, Irish W, Federle MP. Chemoembolization for unresectable hepatocellular carcinoma in patients with or without portal vein thrombosis. Hepatogastroenterology. 2010;57:1375-81.PubMed
30.
Zurück zum Zitat Gorodetski B, Chapiro J, Schernthaner R, Duran R, Lin M, Lee H, Lenis D, Stuart EA, Nonyane BA, Pekurovsky V, Tamrazi A, Gebauer B, Schlachter T, Pawlik TM, Geschwind JF. Advanced-stage hepatocellular carcinoma with portal vein thrombosis: conventional versus drug-eluting beads transcatheter arterial chemoembolization. Eur Radiol. 2017;27:526-535. Doi: https://doi.org/10.1007/s00330-016-4445-9CrossRefPubMed Gorodetski B, Chapiro J, Schernthaner R, Duran R, Lin M, Lee H, Lenis D, Stuart EA, Nonyane BA, Pekurovsky V, Tamrazi A, Gebauer B, Schlachter T, Pawlik TM, Geschwind JF. Advanced-stage hepatocellular carcinoma with portal vein thrombosis: conventional versus drug-eluting beads transcatheter arterial chemoembolization. Eur Radiol. 2017;27:526-535. Doi: https://​doi.​org/​10.​1007/​s00330-016-4445-9CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Golfieri R, Mosconi C, Cappelli A, Giampalma E, Galaverni MC, Pettinato C, Renzulli M, Monari F, Angelelli B, Pini P, Terzi E, Ascanio S, Garzillo G, Piscaglia F, Bolondi L, Trevisani F. Efficacy of radioembolization according to tumor morphology and portal vein thrombosis in intermediate-advanced hepatocellular carcinoma. Future Oncol. 2015;11:3133-42. Doi: https://doi.org/10.2217/fon.15.267.CrossRefPubMed Golfieri R, Mosconi C, Cappelli A, Giampalma E, Galaverni MC, Pettinato C, Renzulli M, Monari F, Angelelli B, Pini P, Terzi E, Ascanio S, Garzillo G, Piscaglia F, Bolondi L, Trevisani F. Efficacy of radioembolization according to tumor morphology and portal vein thrombosis in intermediate-advanced hepatocellular carcinoma. Future Oncol. 2015;11:3133-42. Doi: https://​doi.​org/​10.​2217/​fon.​15.​267.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Microscopic Portal Vein Invasion in Relation to Tumor Focality and Dimension in Patients with Hepatocellular Carcinoma
verfasst von
Brian I. Carr
Vito Guerra
Rossella Donghia
Volkan Ince
Sami Akbulut
Veysel Ersan
Sertac Usta
Burak Isik
Emine Samdanci
Sezai Yilmaz
Publikationsdatum
10.09.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 2/2022
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-021-05126-7

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2022

Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2022 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.