Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2016

30.07.2016 | Experimental Study

Multilayer costal grafts to prevent cartilage deformation: an experimental study

verfasst von: Giovanni Ravasio, Riccardo Gazzola, Giuseppe Cottone, Luciano Lanfranchi, Franz Wilhelm Baruffaldi Preis

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Cartilage grafting is a common procedure in nasal reconstruction or dorsal augmentation. Costal cartilage is usually preferred to conchal or septal cartilage when a larger amount of graft is required, although this cartilage type is often complicated by postoperative warping. To overcome this complication, we suggest the use of multilayer costal grafts. This study aims to compare single-layer and multilayer costal grafts concerning angle of warpage, cartilage viability, and architectural changes in the animal model.

Methods

Twelve costal grafts were harvested from a fresh Landrace pig cadaver; six were shaped in single-layer grafts and six into a multilayer structure, both having the same thickness. These grafts were implanted in subcutaneous dorsal skin pockets of six athymic nude rats. After 8 weeks, the animals were euthanized and the grafts removed. Pictures of the cartilages were acquired. The samples were processed and stained for histological (hematoxylin and eosin, Alcian blue, Von Kossa, Masson-Goldner trichrome, and Verhoeff/Van Gieson stains) and immunohistochemical (GFAP) analyses.

Results

A higher grade of deformation was observed in the single-layer group compared to the multilayer one (5.2° vs 0.3°). Multilayer cartilage showed significantly higher chondrocyte density (70.4 vs 44.9 cells per field at 40×) and the lowest loss of nuclei in chondrocyte lacunae percentage (0.03 vs 3.2 %). Single-layer grafts also showed sporadic inflammatory cell infiltration, not found in multilayer ones.

Conclusions

Multilayer grafts showed a decreased degree of warping as well as an increased viability and should be considered as a valuable alternative in nasal reconstruction.
Level of evidence: Not ratable
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cardenas-Camarena L, Guerrero MT (1999) Use of cartilaginous autografts in nasal surgery: 8 years of experience. Plast Reconstr Surg 103:1003–1014CrossRefPubMed Cardenas-Camarena L, Guerrero MT (1999) Use of cartilaginous autografts in nasal surgery: 8 years of experience. Plast Reconstr Surg 103:1003–1014CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Wright ST, Calhoun KH, Decherd M, Quinn FB (2007) Conchal cartilage harvest: donor site morbidities, patient satisfaction, and cosmetic outcomes. Arch Facial Plast Surg 9:298–299CrossRefPubMed Wright ST, Calhoun KH, Decherd M, Quinn FB (2007) Conchal cartilage harvest: donor site morbidities, patient satisfaction, and cosmetic outcomes. Arch Facial Plast Surg 9:298–299CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Moshaver A, Gantous A (2007) The use of autogenous costal cartilage graft in septorhinoplasty. Otolaryngol Head Neck Surg 137:862–867CrossRefPubMed Moshaver A, Gantous A (2007) The use of autogenous costal cartilage graft in septorhinoplasty. Otolaryngol Head Neck Surg 137:862–867CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Straith RE (1991) Five long-term case reports (average 15 years) of saddlenose correction using cast Silastic implants. Plast Reconstr Surg 88:1064–1075CrossRefPubMed Straith RE (1991) Five long-term case reports (average 15 years) of saddlenose correction using cast Silastic implants. Plast Reconstr Surg 88:1064–1075CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Lovice DB, Mingrone MD, Toriumi DM (1999) Grafts amd implants in rhinoplasty and nasal reconstruction. Otolaryngol Clin N Am 32:113–141CrossRef Lovice DB, Mingrone MD, Toriumi DM (1999) Grafts amd implants in rhinoplasty and nasal reconstruction. Otolaryngol Clin N Am 32:113–141CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Staffel G, Shockley W (1995) Nasal implants. Otolaryngol Clin N Am 28:295–308 Staffel G, Shockley W (1995) Nasal implants. Otolaryngol Clin N Am 28:295–308
7.
Zurück zum Zitat Fry H (1967) Nasal skeletal trauma and the interlocked stresses of the nasal septal cartilage. Br J Plast Surg 20:146–158CrossRefPubMed Fry H (1967) Nasal skeletal trauma and the interlocked stresses of the nasal septal cartilage. Br J Plast Surg 20:146–158CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Gibson T, Davis W (1958) The distortion of autogenous cartilage grafts: its cause and prevention. Br J Plast Surg 10:257CrossRef Gibson T, Davis W (1958) The distortion of autogenous cartilage grafts: its cause and prevention. Br J Plast Surg 10:257CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gunter JP, Clark CP, Friedman RM (1997) Internal stabilization of autogenous rib cartilage grafts in rhinoplasty: a barrier to cartilage warping. Plast Reconstr Surg 100:161–169CrossRefPubMed Gunter JP, Clark CP, Friedman RM (1997) Internal stabilization of autogenous rib cartilage grafts in rhinoplasty: a barrier to cartilage warping. Plast Reconstr Surg 100:161–169CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Lopez MA, Shah AR, Westine JG, O'Grady K, Toriumi DM (2007) Analysis of the physical properties of costal cartilage in a porcine model. Arch Facial Plast Surg 9:35–39PubMed Lopez MA, Shah AR, Westine JG, O'Grady K, Toriumi DM (2007) Analysis of the physical properties of costal cartilage in a porcine model. Arch Facial Plast Surg 9:35–39PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kim DW, Shah AR, Toriumi DM (2006) Concentric and eccentric carved costal cartilage: a comparison of warping. Arch Facial Plast Surg 8:42–46CrossRefPubMed Kim DW, Shah AR, Toriumi DM (2006) Concentric and eccentric carved costal cartilage: a comparison of warping. Arch Facial Plast Surg 8:42–46CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Adams WP Jr, Rohrich RJ, Gunter JP, Clark CP, Robinson JB Jr (1999) . The rate of warping in irradiated and nonirradiated homograft rib cartilage: a controlled comparison and clinical implications. Plast Reconstr Surg 103:265–270 Adams WP Jr, Rohrich RJ, Gunter JP, Clark CP, Robinson JB Jr (1999) . The rate of warping in irradiated and nonirradiated homograft rib cartilage: a controlled comparison and clinical implications. Plast Reconstr Surg 103:265–270
13.
Zurück zum Zitat Welling DB, Maves MD, Schuller DE, Bardach J (1988) Irradiated homologous cartilage grafts. Long-term results. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 114:291–295CrossRefPubMed Welling DB, Maves MD, Schuller DE, Bardach J (1988) Irradiated homologous cartilage grafts. Long-term results. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 114:291–295CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Schuller DE, Bardach J, Krause CJ (1977) Irradiated homologous costal cartilate for facial contour restoration. Arch Otolaryngol 103:12–15CrossRefPubMed Schuller DE, Bardach J, Krause CJ (1977) Irradiated homologous costal cartilate for facial contour restoration. Arch Otolaryngol 103:12–15CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Dingman RO, Grabb WC (1961) Costal cartilage homografts preserved by irradiation. Plast Reconstr Surg Transpl Bull 28:562–567CrossRef Dingman RO, Grabb WC (1961) Costal cartilage homografts preserved by irradiation. Plast Reconstr Surg Transpl Bull 28:562–567CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Swanepoel PF, Fysh R (2007) Laminated dorsal beam graft to eliminate postoperative twisting complications. Arch Facial Plast Surg 9:285–289CrossRefPubMed Swanepoel PF, Fysh R (2007) Laminated dorsal beam graft to eliminate postoperative twisting complications. Arch Facial Plast Surg 9:285–289CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Cakmak O, Bircan S, Buyuklu F, et al. (2005) Viability of crushed and diced cartilage grafts: a study in rabbits. Arch Facial Plast Surg 7:21–26CrossRefPubMed Cakmak O, Bircan S, Buyuklu F, et al. (2005) Viability of crushed and diced cartilage grafts: a study in rabbits. Arch Facial Plast Surg 7:21–26CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Brenner KA, McConnell MP, Evans GR, Calvert JW (2006) Survival of diced cartilage grafts: an experimental study. Plast Reconstr Surg 117:105–115CrossRefPubMed Brenner KA, McConnell MP, Evans GR, Calvert JW (2006) Survival of diced cartilage grafts: an experimental study. Plast Reconstr Surg 117:105–115CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Calvert JW, Brenner K, DaCosta-Iyer M, Evans GR, Daniel RK (2006) Histological analysis of human diced cartilage grafts. Plast Reconstr Surg 118:230–236CrossRefPubMed Calvert JW, Brenner K, DaCosta-Iyer M, Evans GR, Daniel RK (2006) Histological analysis of human diced cartilage grafts. Plast Reconstr Surg 118:230–236CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Tasman AJ, Diener PA, Litschel R (2013) The diced cartilage glue graft for nasal augmentation. Morphometric evidence of longevity. JAMA Facial Plast Surg 15:86–94CrossRefPubMed Tasman AJ, Diener PA, Litschel R (2013) The diced cartilage glue graft for nasal augmentation. Morphometric evidence of longevity. JAMA Facial Plast Surg 15:86–94CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat European Commission, Directive 86/609/EEC on the protection of Animals used for Experimental and other scientific purposes. 1986. Retrieved February 8, 2007 European Commission, Directive 86/609/EEC on the protection of Animals used for Experimental and other scientific purposes. 1986. Retrieved February 8, 2007
22.
Zurück zum Zitat Tasman AJ, Wallner F, Neumeier R (2000) Antibiotic impregnation of cartilage implants: diffusion kinetics of fluoroquinolones. Laryngorhinootol 79:30–33CrossRef Tasman AJ, Wallner F, Neumeier R (2000) Antibiotic impregnation of cartilage implants: diffusion kinetics of fluoroquinolones. Laryngorhinootol 79:30–33CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Rolstad B, Benestad HB (1984) The "natural resistance" to bone marrow allografts in normal and athymic nude rats. Rapid cytotoxic reactions both in vivo and in vitro. Eur J Immunol 14:793–799CrossRefPubMed Rolstad B, Benestad HB (1984) The "natural resistance" to bone marrow allografts in normal and athymic nude rats. Rapid cytotoxic reactions both in vivo and in vitro. Eur J Immunol 14:793–799CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Rolstad B (2001) The athymic nude rat: an animal experimental model to reveal novel aspects of innate immune responses? Immunol Rev 184:136–144CrossRefPubMed Rolstad B (2001) The athymic nude rat: an animal experimental model to reveal novel aspects of innate immune responses? Immunol Rev 184:136–144CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Thomas FT, Marchman W, Carobbi A, et al. (1991) Immunobiology of the xenograft response: xenograft rejection in immunodeficient animals. Transplant Proc 23:208–209PubMed Thomas FT, Marchman W, Carobbi A, et al. (1991) Immunobiology of the xenograft response: xenograft rejection in immunodeficient animals. Transplant Proc 23:208–209PubMed
26.
Zurück zum Zitat Rosenbaum PR (2002) Observational studies, 2nd edn. Springer-Verlag, New YorkCrossRef Rosenbaum PR (2002) Observational studies, 2nd edn. Springer-Verlag, New YorkCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Notohara K, Hsueh CL, Awai M (1990) Glial fsibrillary acidic protein immunoreactivity of chondrocytes in immature and mature teratomas. Acta Pathol Jpn 40:335–342PubMed Notohara K, Hsueh CL, Awai M (1990) Glial fsibrillary acidic protein immunoreactivity of chondrocytes in immature and mature teratomas. Acta Pathol Jpn 40:335–342PubMed
28.
Zurück zum Zitat Benjamin M, Archer CW, Ralphs JR (1994) Cytoskeleton of cartilage cells. Microsc Res Tech 28:372–377CrossRefPubMed Benjamin M, Archer CW, Ralphs JR (1994) Cytoskeleton of cartilage cells. Microsc Res Tech 28:372–377CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Multilayer costal grafts to prevent cartilage deformation: an experimental study
verfasst von
Giovanni Ravasio
Riccardo Gazzola
Giuseppe Cottone
Luciano Lanfranchi
Franz Wilhelm Baruffaldi Preis
Publikationsdatum
30.07.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-016-1224-4

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

European Journal of Plastic Surgery 6/2016 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.