Skip to main content
Erschienen in: Annals of Vascular Surgery 1/2004

01.02.2004

Operative Repair of Popliteal Aneurysms: Effect of Factors Related to the Bypass Procedure on Outcome

verfasst von: E. Blanco, MD, F. J. Serrano-Hernando, MD, PhD, G. Moñux, MD, M. Vega, MD, A. Martin, MD, R. Rial, MD, T. Reina, MD, L. Sánchez-Hervas, MD

Erschienen in: Annals of Vascular Surgery | Ausgabe 1/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The objective of this study was to compare patency rates following the repair of popliteal aneurysms according to the site of inflow, material of bypass graft and quality of distal runoff. Seventy bypasses were performed over an 11-year period. Autogenous saphenous vein was used in 53 procedures (75.7%) and prosthetic material was used in 17 (24.3%). Early mortality was 2.8%. Early primary and secondary patency rates were 95.7% and 97.1%, respectively. Autogenous vein showed better 10-year patency than prosthetic material (86% vs. 57%; p = 0.02). No significant differences in patency were observed according to the inflow site (87.8% groin vs. 74.7% supragenicular). Bypasses that originated in the groin showed improved patency when a saphenous vein was used (84.8% vs. 43.7%; p = 0.01). However, no influence of the graft material was noted in supragenicular bypasses (90.4% vs. 84.8%; p = 0.6). Bypasses in extremities with good runoff showed better patency than those in limbs showing poor runoff (86% vs. 55%; p = 0.003). The use of saphenous vein for the repair of popliteal aneurysms showed better results than those with prosthetic material, although in bypasses originating from the distal superficial femoral or above-knee popliteal artery, no significant differences in patency were observed. Good distal runoff was associated with improved overall outcome.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dent, TL, Lindenauer, SM, Ernst, CB, Fry, WJ 1972Multiple arteriosclerotic arterial aneurysms.Arch Surg105338344PubMed Dent, TL, Lindenauer, SM, Ernst, CB, Fry, WJ 1972Multiple arteriosclerotic arterial aneurysms.Arch Surg105338344PubMed
2.
Zurück zum Zitat Reilly, MK, Abbot, WM, Darling, RC 1983Aggressive surgical management of popliteal aneurysms.Am J Surg145498502PubMed Reilly, MK, Abbot, WM, Darling, RC 1983Aggressive surgical management of popliteal aneurysms.Am J Surg145498502PubMed
3.
Zurück zum Zitat Anton, GE, Hertzer, NR, Beven, EG, O’Hara, PJ, Krajewski, LP 1986Surgical management of popliteal aneurysms: trends in presentation, treatment, and results from 1952 to 1984.J Vasc Surg3125134CrossRefPubMed Anton, GE, Hertzer, NR, Beven, EG, O’Hara, PJ, Krajewski, LP 1986Surgical management of popliteal aneurysms: trends in presentation, treatment, and results from 1952 to 1984.J Vasc Surg3125134CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Vermillon, BD, Kimmins, SA, Pace, WG 1981A review of one hundred forty-seven popliteal aneurysms with long term follow-up.Surgery9010091014PubMed Vermillon, BD, Kimmins, SA, Pace, WG 1981A review of one hundred forty-seven popliteal aneurysms with long term follow-up.Surgery9010091014PubMed
5.
Zurück zum Zitat Dufty, ST, Colgan, MP, Sultan, S, et al. 1998Popliteal aneurysm: a 10-year experience.Eur J Vasc Endovasc Surg16218222PubMed Dufty, ST, Colgan, MP, Sultan, S,  et al. 1998Popliteal aneurysm: a 10-year experience.Eur J Vasc Endovasc Surg16218222PubMed
6.
Zurück zum Zitat Shortell, CK, DeWeese, JA, Ouriel, K, Green, RM 1991Popliteal aneurysms: A 25-year surgical experience.J Vasc Surg14771779CrossRefPubMed Shortell, CK, DeWeese, JA, Ouriel, K, Green, RM 1991Popliteal aneurysms: A 25-year surgical experience.J Vasc Surg14771779CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Tangelder, MJ, Aldra, A, Lawson, JA, Eikelboom, BC 2000Risk factors for occlusion of infrainguinal bypass graft.Eur J Vasc Endovasc Surg20118124CrossRefPubMed Tangelder, MJ, Aldra, A, Lawson, JA, Eikelboom, BC 2000Risk factors for occlusion of infrainguinal bypass graft.Eur J Vasc Endovasc Surg20118124CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Rutherford, RB, Baker, JD, Ernst, C, Johnston, KW, Porter, JM, Ahn, S 1997Recommended standards for reports dealing with lower extremity ischemia: revised version.J Vasc Surg26517538PubMed Rutherford, RB, Baker, JD, Ernst, C, Johnston, KW, Porter, JM, Ahn, S 1997Recommended standards for reports dealing with lower extremity ischemia: revised version.J Vasc Surg26517538PubMed
9.
Zurück zum Zitat Johnston, KW, Rutherford, RB, Tilson, MD, Shah, DM, Hollier, L, Stanley, JL 1991Suggested standards for reporting arterial aneurysms.Vasc Surg13440450 Johnston, KW, Rutherford, RB, Tilson, MD, Shah, DM, Hollier, L, Stanley, JL 1991Suggested standards for reporting arterial aneurysms.Vasc Surg13440450
10.
Zurück zum Zitat Davidovic, LB, Lotina, SI, Kostic, DM, et al. 1998Popliteal artery aneurysms.World J Surg22812817CrossRefPubMed Davidovic, LB, Lotina, SI, Kostic, DM,  et al. 1998Popliteal artery aneurysms.World J Surg22812817CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Sarcina, A, Bellosta, R, Luzzani, L, et al. 1997Surgical treatment of popliteal artery aneurysms.A 20 year experience. J Cardiovasc Surg38347354 Sarcina, A, Bellosta, R, Luzzani, L,  et al. 1997Surgical treatment of popliteal artery aneurysms.A 20 year experience. J Cardiovasc Surg38347354
12.
Zurück zum Zitat Evans, WE, Conley, JE, Bernhard, V 1971Popliteal aneurysms.Surgery70762767PubMed Evans, WE, Conley, JE, Bernhard, V 1971Popliteal aneurysms.Surgery70762767PubMed
13.
Zurück zum Zitat Dawson, I, Sie, RB, Van Bockel, JH 1997Arteriosclerotic popliteal aneurysms.Br J Surg84293299PubMed Dawson, I, Sie, RB, Van Bockel, JH 1997Arteriosclerotic popliteal aneurysms.Br J Surg84293299PubMed
14.
Zurück zum Zitat Dawson, I, Van Bockel, II, Brand, R 1991Popliteal artery aneurysm. Long-term follow-up of aneurysmal disease and results of surgical treatment.J Vasc Surg13398407CrossRefPubMed Dawson, I, Van Bockel, II, Brand, R 1991Popliteal artery aneurysm. Long-term follow-up of aneurysmal disease and results of surgical treatment.J Vasc Surg13398407CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Whitehouse, WM, Wakefield, TW, Graham, LM, et al. 1983Limb threatening potential of arteriosclerotic popliteal artery aneurysms.Surgery93694699PubMed Whitehouse, WM, Wakefield, TW, Graham, LM,  et al. 1983Limb threatening potential of arteriosclerotic popliteal artery aneurysms.Surgery93694699PubMed
16.
Zurück zum Zitat Gifford, RW, Hines, EA, Janes, JM 1953An analysis and follow up study of one-hundred popliteal aneurysms.Surgery33284293PubMed Gifford, RW, Hines, EA, Janes, JM 1953An analysis and follow up study of one-hundred popliteal aneurysms.Surgery33284293PubMed
17.
Zurück zum Zitat Stiegler, H, Mendler, G, Baumann, G 2002Prospective study of 36 patients with 46 popliteal artery aneurysms with non-surgical treatment.Vasa314346PubMed Stiegler, H, Mendler, G, Baumann, G 2002Prospective study of 36 patients with 46 popliteal artery aneurysms with non-surgical treatment.Vasa314346PubMed
18.
Zurück zum Zitat Szylagyi, DK, Schwartz, RL, Reddy, DJ 1981Popliteal artery aneurysms.Arch Surg116724728PubMed Szylagyi, DK, Schwartz, RL, Reddy, DJ 1981Popliteal artery aneurysms.Arch Surg116724728PubMed
19.
Zurück zum Zitat Schellack, J, Smith, RB, Perdue, GD 1987Nonoperative management of selected popliteal aneurysms.Arch Surg122372375PubMed Schellack, J, Smith, RB, Perdue, GD 1987Nonoperative management of selected popliteal aneurysms.Arch Surg122372375PubMed
20.
Zurück zum Zitat Veith, FJ, Gupta, SK, Ascer, E, White-Flores, S, Samson, RH, Scher, LA, et al. 1986Six-year prospective multicenter randomized comparison of autologous saphenous vein and expanded polytetrafluoroethylene grafts in infrainguinal arterial reconstructions.J Vasc Surg3104114CrossRefPubMed Veith, FJ, Gupta, SK, Ascer, E, White-Flores, S, Samson, RH, Scher, LA,  et al. 1986Six-year prospective multicenter randomized comparison of autologous saphenous vein and expanded polytetrafluoroethylene grafts in infrainguinal arterial reconstructions.J Vasc Surg3104114CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Budd, JS, Brennan, J, Beard, JD, Warren, H, Burton, PR, Bell, PR 1990Infrainguinal bypass surgery: factors determining late graft patency.Br J Surg7713821387PubMed Budd, JS, Brennan, J, Beard, JD, Warren, H, Burton, PR, Bell, PR 1990Infrainguinal bypass surgery: factors determining late graft patency.Br J Surg7713821387PubMed
22.
Zurück zum Zitat Simone, ST Jr, Dubner, B, Safi, AR, et al. 1981Comparative review of early and intermediate patency rates of polytetrafluoroethylene and autogenous saphenous vein grafts for lower extremity ischemia.Surgery90991999PubMed Simone, ST Jr, Dubner, B, Safi, AR,  et al. 1981Comparative review of early and intermediate patency rates of polytetrafluoroethylene and autogenous saphenous vein grafts for lower extremity ischemia.Surgery90991999PubMed
23.
Zurück zum Zitat Rafferty, TD, Avellone, JC, Farrell, CJ, et al. 1987A metropolitan experience with infrainguinal revascularization. Operative risk and late results in northeastern Ohio.J Vasc Surg6365371CrossRefPubMed Rafferty, TD, Avellone, JC, Farrell, CJ,  et al. 1987A metropolitan experience with infrainguinal revascularization. Operative risk and late results in northeastern Ohio.J Vasc Surg6365371CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Upchurch, GR Jr, Gerhard-Herman, MD, Sebastian, MW, et al. 1999Improved graft patency and altered remodeling in infrainguinal vein graft reconstruction for aneurysmal versus occlusive disease.J Vasc Surg2910221030PubMed Upchurch, GR Jr, Gerhard-Herman, MD, Sebastian, MW,  et al. 1999Improved graft patency and altered remodeling in infrainguinal vein graft reconstruction for aneurysmal versus occlusive disease.J Vasc Surg2910221030PubMed
25.
Zurück zum Zitat Monux, G, Serrano, FJ, Sánchez, L 2001Popliteo-distal and tibio-tibial bypasses. A viable alternative for the revascularisation of the critically ischaemic limb.J Cardiovasc Surg42651656 Monux, G, Serrano, FJ, Sánchez, L 2001Popliteo-distal and tibio-tibial bypasses. A viable alternative for the revascularisation of the critically ischaemic limb.J Cardiovasc Surg42651656
26.
Zurück zum Zitat Marks, J, King, TA, Baele, H, Rubin, J, Marmen, C 1992Popliteal to distal bypass for limb-threatening ischemia.J Vasc Surg15755760CrossRefPubMed Marks, J, King, TA, Baele, H, Rubin, J, Marmen, C 1992Popliteal to distal bypass for limb-threatening ischemia.J Vasc Surg15755760CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Veith, FJ, Gupka, SK, Samson, RH, Flores, SW, Janko, G, Scher, LA 1981Superficial femoral and popliteal arteries as inflow sites for distal bypasses.Surgery90980990PubMed Veith, FJ, Gupka, SK, Samson, RH, Flores, SW, Janko, G, Scher, LA 1981Superficial femoral and popliteal arteries as inflow sites for distal bypasses.Surgery90980990PubMed
28.
Zurück zum Zitat Rosenbloom, MS 1988Long-term results of infragenicular bypasses with autogenous vein originating from the distal femoral and popliteal arteries.J Vasc Surg7691696CrossRefPubMed Rosenbloom, MS 1988Long-term results of infragenicular bypasses with autogenous vein originating from the distal femoral and popliteal arteries.J Vasc Surg7691696CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Lilly, MP, Flinn, WR, McCarthy, WJ, Courtney, DF, Yao, J, Bergan, J 1988The effect of distal arterial anatomy on the success of popliteal aneurysm repair.J Vasc Surg7653660CrossRefPubMed Lilly, MP, Flinn, WR, McCarthy, WJ, Courtney, DF, Yao, J, Bergan, J 1988The effect of distal arterial anatomy on the success of popliteal aneurysm repair.J Vasc Surg7653660CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Rapris, S, Ferguson, L, Miller, JH 1986The significance of tibial artery disease in the management of popliteal aneurysms.J Cardiovasc Surg27703708 Rapris, S, Ferguson, L, Miller, JH 1986The significance of tibial artery disease in the management of popliteal aneurysms.J Cardiovasc Surg27703708
31.
Zurück zum Zitat Borowicz, MR, Robison, JG, Elliott, BM, Brothers, TE, Robinson, CK 1998Occlusive disease associated with popliteal aneurysms: impact on long-term graft patency.J Cardiovasc Surg39137140 Borowicz, MR, Robison, JG, Elliott, BM, Brothers, TE, Robinson, CK 1998Occlusive disease associated with popliteal aneurysms: impact on long-term graft patency.J Cardiovasc Surg39137140
32.
Zurück zum Zitat Carpenter, JP, Barker, CF, Roberts, B, Berkovitz, H, Lusk, JE, Perloff, LJ 1994Popliteal artery aneurysms: current management and outcome.J Vasc Surg196573PubMed Carpenter, JP, Barker, CF, Roberts, B, Berkovitz, H, Lusk, JE, Perloff, LJ 1994Popliteal artery aneurysms: current management and outcome.J Vasc Surg196573PubMed
33.
Zurück zum Zitat Varga, Z, Locke-Edmunds, J, Baird, R 1994A multicenter study of popliteal aneurysm.J Vasc Surg20171177PubMed Varga, Z, Locke-Edmunds, J, Baird, R 1994A multicenter study of popliteal aneurysm.J Vasc Surg20171177PubMed
34.
Zurück zum Zitat Marry, B, Wicky, S, Ris, HB, et al. 2002Success of thrombolysis as a predictor of outcome in acute thrombosis of popliteal aneurysms.J Vasc Surg35487493CrossRefPubMed Marry, B, Wicky, S, Ris, HB,  et al. 2002Success of thrombolysis as a predictor of outcome in acute thrombosis of popliteal aneurysms.J Vasc Surg35487493CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Operative Repair of Popliteal Aneurysms: Effect of Factors Related to the Bypass Procedure on Outcome
verfasst von
E. Blanco, MD
F. J. Serrano-Hernando, MD, PhD
G. Moñux, MD
M. Vega, MD
A. Martin, MD
R. Rial, MD
T. Reina, MD
L. Sánchez-Hervas, MD
Publikationsdatum
01.02.2004
Erschienen in
Annals of Vascular Surgery / Ausgabe 1/2004
Print ISSN: 0890-5096
Elektronische ISSN: 1615-5947
DOI
https://doi.org/10.1007/s10016-003-0062-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2004

Annals of Vascular Surgery 1/2004 Zur Ausgabe

Papers Presented to the Southern California Vascular Surgical Society

Hemodynamic Changes Occurring during the Progressive Enlargement of Abdominal Aortic Aneurysms

Papers Presented to the Southern California Vascular Surgical Society

Acute Aortic Dissection Presenting as Rupture of the Femoral Artery

Papers Presented to the Southern California Vascular Surgical Society

Late-onset Type II Endoleaks and the Incidence of Secondary Intervention

Papers Presented to the Southern California Vascular Surgical Society

Duodenocaval Fistula: A Late Complication of Retroperitoneal Irradiation and Vena Cava Replacement

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.